- Activitati - CSEI - Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva SPERANTA Zalau

CENTRUL ȘCOLAR PENTRU EDUCAȚIE INCLUZIVĂ
SPERANȚA
ZALĂU
Go to content
ACTIVITĂȚI DE INTEGRARE ÎN COMUNITATE A COPIILOR CU DIZABILITĂȚI

Pentru că ne dorim ca societatea să rezoneze la nevoile persoanelor cu dizabilităţi şi să se implice mai activ în procesul de integrare a acestora, am organizat și desfășurat în cadrul proiectului o serie de activităţi de integrare în comunitate, la care copiii implicați în proiect au participat, alături de frați, surori, părinți, colegi și voluntari. Am organizat activități ludice, de socializare și de relaxare ce s-au desfășurat în diferite locații din comunitate: în parc, la cofetărie, la Centrul NoRo din Zalău, la Grădina Botanică din Jibou, la restaurantul Glamour din Jibou, la Școala ”M. Eminescu” Zalău etc. Bucuria, încântarea și entuziasmul copiilor au reprezentat leitmotivul acestor activități.

INTERVENȚIE PSIHOLOGICĂ INDIVIDUALIZATĂ

Timp de patru luni, 12 copii cu dizabilități au beneficiat de activități personalizate de recuperare, susținute de psihologul angajat pe proiect. Aceste terapii au completat activitățile complexe desfășurate în cadrul școlii și le-a potențat efectele.
Intervenţia s-a realizat în baza unui plan de intervenție personalizat și a vizat îmbunătăţirea capacităţii generale a copilului de a "funcţiona", de a se integra în mediul proximal, dar și în societate.
Printre obiectivele urmărite au fost:
- reducerea comportamentelor dezadaptative și crearea unei stări emoționale pozitive;
- stimularea comunicării și cooperării, atât în activități de 1:1, cât și în activități de grup;
- învățarea și respectarea unor reguli și norme sociale;
- stimularea dezvoltării funcțiilor psihice;
- stimularea senzorială etc.
Și chiar dacă cele 4 luni de intervenție nu ne-au permis recuperarea copilului, au existat progrese semnificative, observate atât de părinții / asistenții personali ai copiilor, cât și de către cadrele didactice ce lucrează direct cu acești copii. Fiecare abilitate câștigată, fiecare stare de bine, fiecare cuvânt sau propoziție rostită, fiecare regulă respectată au făcut ca în cele din urmă să merite tot efortul depus.

ATELIER DE CONFECȚIONARE MATERIALE EDUCATIVE

Împreună - părinți, asistenți personali, voluntari și cadre didactice - am gândit și realizat materiale educative adaptate nevoilor și potențialului copiilor speciali. Aceste materiale, distribuite ulterior cadrelor didactice și părinților copiilor cu dizabilități, au eficientizat procesul instructiv-educativ-recuperativ și au transformat învățarea într-o experiență captivantă și stimulativă.

GRUP DE SUPORT PENTRU PĂRINȚI / ASISTENȚI PERSONALI

”Meseria” de părinte este cea mai veche și cea mai grea din lume. ”Cum să am un copil fericit?, Cum să-l pregătesc pentru viață?” sunt doar două din sutele de întrebări care-l frământă pe orice părinte. Tendința spre răsfăț, supraprotecția, intrarea în conflict cu copilul sunt câteva exemple de greșeli pe care părinții le fac din ”prea multă iubire” pentru copiii lor.
Iar când vorbim de copiii cu dizabilități, lucrurile devin și mai complicate. Părinții se dedică trup și suflet copilului, recuperării acestuia uitând adesea de sine, de ceilalți membri ai familiei. Epuizarea, depresia și stresul sunt probleme comune ale acestor părinți.
De aici se desprind două nevoi ale părinților copiilor cu dizabilități: nevoia de a învăța cum să educe (să-i dezvolte copilului noi abilități) și nevoia de respiro / nevoia de a împărtăși experiențele lor cu alte persoane aflate în situații similare.
Grupul de suport și-a propus să ajute părinții și asistenții personali în efortul de dezvoltare a abilităților copilului și i-a sprijinit totodată în normalizarea propriilor trăiri emoționale.

ȘCOALA PĂRINȚILOR / ASISTENȚILOR PERSONALI

În cadrul acestei activități, prin intermediul prezentărilor, exercițiilor aplicative și filmulețelor demonstrative, cei 17 părinți și asistenți personali au fost învățați:
-  să înțeleagă mai bine comportamentul copiilor cu dizabilități, să identifice funcțiile comportamentelor manifestate de copii și modalitățile eficiente de modelare a comportamentului acestora, au avut ocazia să-și formeze și exerseze anumite abilități de lucru cu copilul cu dizabilități;
- să devină părinți responsabili și să evite capcanele permisivisului și autoritarismului, devenind astfel părinți care încurajează dezvoltarea maximală a potențialului copilului. Aplicația practică a constat în identificarea elementelor care întăresc comportamentul copilului;
- să conștietizeze deprinderile fundamentale de învățare (ex. abilitatea de participare la lecție);
- să înțeleagă rolul imitării ca prerechizită pentru achiziția altor abilități;
- să analizeze beneficiile utilizării calculatorului în terapia copiilor cu dizabilități;
-să utilizeze diverse metode pentru a dezvolta operațiile gândirii la copiii cu dizabilități (ex. asocierea după diverse criterii, categorizarea,  generalizarea etc);
- să afle noi informații despre devoltarea limbajului receptiv și expresiv;
- să înțeleagă procesul formării conștiinței de sine și pașii care trebuie parcurși în realizarea acestui demers.

SEMINARUL ROMÂNO-ELEN ”SOLIDARI PENTRU O LUME MAI BUNĂ”

Seminarul româno-elen ”Together for a beter world”, cu tema ”Abordarea copiilor cu dizabilități – exemple de bune practici” s-a desfășurat la Zalău, în perioada 11-12 septembrie 2015. Seminarul a avut un caracter pragmatic, cu propensitate spre dialog și împărtășirea experiențelor și exemplelor de bune practici.
În sesiunea de deschidere au luat cuvântul: dna. Vassi Leontari – Director al Departamentului de programe și cooperare internațională din cadrul Asociației Apostoli Atena, dl. Marcel Lucaciu – reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, dna. Antonela Chezan – director CȘEI Șimleu, partener în proiect, Pr. Claudiu Nechita - Consilier social-filantropic, Episcopia Sălajului și dna. Ioana Sabău – președinte APT. Au fost prezenți 44 de participanți: lectori, psihologi, psihopedagogi, asistenți sociali, doctori, cadre didactice, voluntari, părinți și asistenți personali ai copiilor cu dizabilități și reprezentanți ai mass-mediei locale. 9 furnizori de servicii sociale, educaționale și medicale din județ și-au prezentat serviciile și au interacționat cu aparținătorii copiilor cu dizabilități.
În debutul seminarului s-a organizat o Conferinţă de presă pentru promovarea proiectului și a stadiului de implementare la care au participat dna. Amalia Sabău, manager de proiect și dna. prof. Antonela Chezan, director al partenerului 2 - CŞEI Şimleu Silvaniei.
Back to content